Yazarlarımız


Op.Dr. Aslı Başver CAN


Uzm.  Psk. Sibel Opak ÖZKILIÇ


Ayçin DURUCU AIKA Bahçeşehir


Hacer UZ AIKA Alkent 2000


Uzm. Dr. Ömer SALTAN


Dr. Dt. Dilek Argun DURAK


Dt. Recep YEŞİLYURT



OKULA BAŞLARKEN


OKULA BAŞLARKEN

Okula başlamak, bir başka deyişle bağımsızlığa adım atmak, kendi başına kalmak, kendi ayaklarının üzerinde durabilmek…

Başlangıçlar hepimizin hayatında önemlidir, yeniliklerle doludur. Yeni olan farklı, heyecan verici ve merak uyandırıcı olduğu kadar bazen kaygı vericide olabilir. Özellikle çocuklarımız söz konusu olduğunda ‘yenilik’ in içindeki belirsizliğe açıklık getirmek, sürecin sağlıklı ilerlemesi ve olası uyum güçlüklerinin en aza inmesi açısından önemlidir.

PRATİK ÖNERİLER

Çocuklarımızın, yaşamlarının önemli bir basamağı olan okula başlangıcı mutlulukla anımsamaları için önceden bir takım hazırlıklar yapmamız yararlı olacaktır. Bu yüzden ilk gün pratik işlerle ilgili herhangi bir soruna yol açmamak için aşağıdakileri yapıp yapmadığımızı kontrol ederek işe başlayabiliriz.

İKİNCİ ADIM 

Çocuklar üst sınıflardaki arkadaşlarından dinledikleri okul anılarından ve kendi okul öncesi deneyimlerinden yola çıkarak okul ile ilgili çeşitli sorular üretirler. ‘’Okul nasıl bir yer? Orada neler yapacağım? Okulda ne kadar zaman geçireceğim? Öğretmenim kim?  Yeni arkadaşlarım nasıl olacak? Ben okuldayken annem ve babam nerede ve ne yapıyor olacak? Sınıfımı bulamazsam, ismimi unutursam, tuvaletim gelirse, yanlış yaparsam, hastalanırsam, arkadaşlarım bana gülerse, arkadaşlarım beni sevmezse, okulda canım sıkılırsa…’’

Okul başlamadan önce okulun nasıl bir yer olduğunu; çocuğumuzu soru sormaya cesaretlendirerek anlatmalıyız. Okula neden gidilmesi gerektiği ile ilgili temek gerçekleri, çocuğumuzun gelişim düzeyine uygun cümlelerle anlatmalı ve bu şekilde okulun yaşamımızdaki yerini kavramasına yardımcı olmalıyız. Okulda öğreneceği bilgilerin pratik faydalarından örnekler vererek okulun mutlaka gidilmesi gereken bir yer olduğu fikrini aşılamalıyız.

Okul başlamadan önce okulunu ve öğretmenini ziyaret etmek, sınıfını görmek yararlı olacaktır. İlk gün ebeveynleri ile okula gelmesi çocuğumuzun güvenini arttırır. Ancak okulda arkadaşlarıyla beraber kalması gerektiğini, okul başlayınca anne ve babasının okulda devamlı bulunamayacağını, okuldan almaya gelebileceklerini veya okul servisi ile okula gelip gidecekse evde bekleyebileceklerini anlatmamız önemlidir. Çocuğumuz ilk gün öğretmeni ile yaptığı kısa bir sohbetin ardından, sırasına yerleşince, anne-babaların veda edip zamanında okuldan ayrılmaları uygun olacaktır. Başlangıçta çocuğumuz zorlansa ve mutsuz olsa da anne-babası ayrıldıktan kısa bir süre sonra ortama uyum sağlayacaktır. İlk gün ortaya çıkabilecek sorunlar konusunda okul görevlilerinin yardıma hazır olduğunu unutmayalım.

ÇOCUĞUMUZUN KAYGISI YÜKSEKSE

Tüm bu hazırlıklara karşın çocuğumuz okula alışmakta zorlanabilir. Böyle durumlarda duygularını sözcüklere dökmesine destek olmak, kendini ifade etmesini cesaretlendirmek onu rahatlatacaktır. İlk günler böle bir heyecan ya da korku yaşıyor olmasının anlaşılır bir şey olduğunu paylaşmak ve duygularını yatıştırmak çocuğumuza iyi gelecektir. Tam olarak neden kaçındığını, onu nelerin kaygılandırdığını anlamaya çalışmak, çocuğumuzun yaşına uygun bir dil kullanarak, benzer duyguları hissettiğimiz kendi deneyimlerimizden söz etmek –işe başladığınız ilk gününüz ya da yeni bir şehirdeki ilk saatleriniz gibi- ona anlaşıldığını hissettirecektir.

Anne- baba arasında net bir tutum ve davranış birliği kurulması, sınırlarımız konusunda kararlı olmak, ‘çocuklar okula gider’ gerçeğinin ebeveynler arasında ve çocuk karşısında net olması, herkesin işini kolaylaştıracaktır. Ebeveynlerden biri çocuğun okula gitmesi gerektiğini söylerken, diğerinin, bugün midesi bulandığı için gitmese de olabileceğini söylemesi, özellikle de okulun ilk günlerinde uyumunu ve gelişimi ciddi ölçüde sekteye uğratabilir.

Çocuğumuzun okula gitmediği günlerde –ki bu çok nadir olmalı- evde kaldığı saatleri olabildiğince sıkıcı geçirmesi ve evde kalmanın hiçbir zaman okula gitmekten daha cazip bir seçenek haline getirilmemesi önemlidir. Uzun uzun televizyon seyretmesi, anne ya da babanın günlük programına katılıp birlikte gezmesi, alışveriş yapması gibi etkinliklerden kaçınılması yararlı olacaktır. Çocuğun okuldan uzun süre ayrı kalması bir yandan eğitim hayatı için bir risk oluştururken diğer yandan da her defasında yeniden uyum sağlamak gibi bir zorluğu da beraberinde getirecektir.

Çocuğumuzun korkuları ve tepkileri karşısında sakin ve kontrollü kalmamız, telaşlanmadan ve endişelenmeden yaklaşmamız ona daha çok yardımcı olacaktır. Unutmamalıyız ki bizim duygularımız ve tepkilerimiz çocuklar için model oluşturur. Biz endişelenirsek veya onun korkuları ve direnci karşısında telaşlanırsak, çocuğumuz daha fazla telaşlanacak ve böylece bir kısır döngü başlayabilecektir.

YAPMASAK İYİ OLURAİKA ANAOKULU BAHÇEŞEHİR OKULA BAŞLARKEN

Çocuğumuzu okula bıraktığımızda ve ayrılacağımız anda yine sakin ve olumlu olmak, endişeli bir yüz ifadesiyle veya özür diler, üzülür bir tavırda ayrılmak yerine, mutlu ifadelerle vedalaşmak iyi olacaktır. Gülümseyerek, el sallayarak, ne zaman döneceğimizi ve onu hangi saatte alacağımızı anlattıktan sonra sıcak bir şekilde ayrılıp, ağlasa bile, tekrar tekrar geri dönmemeye çalışmalıyız. Ebeveynler için oldukça zor olsa da çocuğumuzun bağımsızlığını kazanması için buna gayret etmeliyiz. Okul çıkışında almaya geldiğimizde veya evde karşıladığımızda gülümseyerek karşılamak, gününün nasıl geçtiğini konuşmak, attığı her adımı önemsemek, gayretinden duyduğumuz memnuniyeti ifade etmek ve cesaretlendirmek önemlidir.

PAYLAŞMAK DİLEĞİYLE

Okul Psikologu ve öğretmeniyle iletişim ve işbirliği halinde olmak, sık sık gözlemlerimizi ve gelişmeleri paylaşmak çocuğumuzun okulunu, öğretmenini ve arkadaşlarını benimsemesini kolaylaştıracaktır.

İşbirliği ve iletişim içinde mutlu bir eğitim-öğretim yılı geçirmek dileğiyle…

                                                                    American International Kids Academy                                                                                                                     


Ayçin DURUCU AIKA Bahçeşehir


ayçin durucu aika anaokulu bahçeşehir american international kids academy kurucu müdür                             aika anaokulu american international kids academy bahçeşehir alkent 2000


Diğer Yazılar

AIKA © 2015. Tasarım O.A.